در ادامه نشست های تحلیل و بررسی منابع جشنواره کتابخوانی رضوی در کرمانشاه؛

نشست تحلیل و بررسی کتاب «چشمه های بهشت» برگزار شد


نشست تحلیل و بررسی کتاب «چشمه های بهشت (گزیده عیون اخبار الرضا (ع)» از منابع های یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در اداره کل کتابخانه های استان کرمانشاه برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، نشست تحلیل و بررسی کتاب «چشمه های بهشت (گزیده عیون اخبار الرضا (ع)» از منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور محمد خیاط زنجانی، استاد دانشگاه رازی و مدیر انتشارات بنیاد مرصوص؛ محمدعلی ساداتی، امام جمعه شهرستان دالاهو؛ رضا کریمی، استاد دانشگاه و معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه و کارشناسان اداره کل کتابخانه های عمومی استان به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدا محمد خیاط زنجانی در خصوص کتاب «چشمه های بهشت» گفت: این کتاب توانسته با ادبیاتی آسان یکی از میراث های علمی شیعه را روزآمد کند، اما بجا بود با توجه به گروه مخاطب آن برخی از مطالب کتاب یا مقدمات فصل ها همراه با توضیحاتی باشد تا امکان فهم بیشتر برای مخاطب فراهم آید.

وی افزود: همچنین فهرست بندی کتاب نظم منطقی نداشته و سرآغاز فصل ها همگون و یکسان نیستند.

خیاط زنجانی همچنین در خصوص یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی بیان کرد: برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی فرصتی را فراهم کرده تا بیشتر با آثار مرتبط با شخصیت امام رضا(ع) آشنا شویم.

رضا کریمی، در تحلیل کتاب «چشمه های بهشت» گفت: کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)» جامع ترین کتابی است که می توان با آن امام رضا(ع) را شناخت. این کتاب هم زندگینامه است و هم زیارتنامه و هم احادیث معرفتی فراوانی دارد. «چشمه های بهشت» این کتاب را روزآمد کرده است. روزآمد کردن کتب مرجع چند فایده مهم دارد؛ اول اینکه همچنان در سایه کتب بزرگ، مطالعه اصالت خود را حفظ می کند و رابطه ما با میراث تاریخی مان قطع نمی شود. دوم اینکه فاصله زمانی و فرهنگی نسل جدید با آثار مرجع حفظ می شود.

کریمی در این باره خاطرنشان کرد: من فکر می کنم به جای موازی کاری در نشر و انتشار کتاب مشابه متعدد باید اول از کتب مرجع و میراث فاخر بهره برد و بعد صاحب نظران کتاب های تحلیل یا پژوهش های تاریخی از موضوعات ناگفته را مطرح کنند، این همان دغدغه ای است که شهید مطهری در مقدمه کتاب عدل الهی اشاره کرد و گفت «انتشارات مذهبی ما از نظر نظم وضع نامطلوبی دارد و بسی مسائل ضروری و لازم که یک کتاب هم درباره آن ها نوشته نشده است و بسی موضوعات که بیش از حد لازم کتاب هایی درباره آن ها نوشته شده است و هی پشت سر هم نوشته می شود.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای به روزرسانی گزینش، چینش، شرح و توضیح (پاورقی) نیاز است که هر سه این کارها در کتاب چشمه های بهشت انجام شده است. هرچند گزینش سبب شده احادیث مهمی از دست بروند به طور مثال بحث معرفت به حق امام در زیارت یا رابطه حج و زیارت بسیار مهم است که در کتاب نیامده است.

محمدعلی ساداتی، امام جمعه شهرستان دالاهو گفت: خانواده ها می توانند کتاب «چشمه های بهشت» را برای استفاده از سبک زندگی معصومین(ع)، مهارت های اعتقادی و اخلاقی امام شناسی مطالعه کنند.

وی افزود: نویسنده اثر می توانست در متن کتاب بیشتر از شخصیت شیخ صدوق بگوید و معرفی بهتری داشته باشد تا خواننده کتاب برای مطالعه آن ترغیب شود.

محمدعلی ساداتی، امام جمعه شهرستان دالاهو ضمن تقدیر از متولیان برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی برای انتخاب چنین منابع ارزشمندی، بیان کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی دریچه ای جهت سیر در سیره اهل بیت علیهم السلام و تأدیب به آداب الهی است و لازم می دانم تمامی مردم در رده های سنی مختلف از منابع این جشنواره بهره مند شوند.