با حضور استاندار مرکزی و با محوریت جشنواره کتاب‌خوانی رضوی؛

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی برگزار شد


جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با محوریت یازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مرکزی، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با حضور سید علی آقازاده، استاندار؛ مهدی ثامنی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ جواد اتابکی، مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری و سایر اعضای انجمن در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در این جلسه که به‌صورت مشترک با جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی استان برگزار شد، سید علی آقازاده، استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی در میزان رشد کتابخانه‌ها در کشور در بین 10 استان برتر قرار دارد که این مهم نشانه فرهنگ تاریخی و دیرنیه استان در توجه به مطالعه است.

آقازاده افزود: جامعه کتابخوان مسیر توسعه را با سرعت بیشتری طی خواهد کرد و همه ما باید تلاش کنیم عرضه کتاب با سهولت بیشتری در تمام بخش های جامعه انجام شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی در ادامه این جلسه گفت: یکی از بزرگ ترین مسابقات کشوری با بالای یک میلیون شرکت کننده در سال، جشنواره کتابخوانی رضوی است. منابع جشنواره به صورت pdf در سایت samakpl.ir موجود است. نسخه فیزیکی کتاب‌ها نیز در کتابخانه‌های عمومی استان توزیع شده و افراد می‌توانند این کتاب ها را به امانت گرفته و در جشنواره شرکت کنند.

ثامنی با تاکید بر اینکه جشنواره رضوی محدود به کتاب و کتابخوانی نمی‌شود، گفت: پویش تولید پادکست، خلاصه نویسی، تئاتر از کتاب، خلق اثر هنری و هر اثر دیگر مرتبط با کتاب یا تولید تیزر تبلیغاتی معرفی امام رضا(ع) می‌تواند روی سایت بارگذاری و داوری شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی ادامه داد: هر سازمان و مجموعه ای می تواند به صورت مستقل در جشنواره رضوی شرکت کند و برای شرکت کنندگان،  8 ساعت آموزش ضمن خدمت در نظر گرفته می‌شود.  

ثامنی گفت: مردم علاقه‌مند به مطالعه در استان مرکزی تاکنون بیش از 10 هزار اثر به جشنواره کتابخوانی رضوی ارسال کرده‌اند که با این تعداد اثر، استان مرکزی رتبه هشتم را در بین سایر استان‌ها دارد.

وی افزود: افراد علاقه‌مند به شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی در رده های سنی چهار تا 12 سال، 13 تا 17 سال و بالای 18 سال می‌توانند در قالب‌های تعیین شده در جشنواره رضوی شرکت کنند.

ثامنی ادامه داد: سامانه samakpl.ir بستر برگزاری مسابقات کتابخوانی است که همه می‌توانند جهت برگزاری مسابقات به صورت رایگان از آن استفاده کنند. هر سازمانی در هر سطحی بخواهد مسابقه کتابخوانی برگزار کند، کافی است منبع و جوایز را مشخص کنند تا تمام مسابقه به صورت رایگان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی برای آن‌ها برگزار شود.

بررسی ویژه برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی، رسیدگی به مشکلات کتابخانه مرحوم میرجعفری کوی سجادیه اراک و برنامه ریزی جهت برگزاری مسابقات کتابخوانی ادارات استان در بستر سامانه سماک از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه بود.