نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

جشنواره کتابخوانی رضوی مشوقی برای مطالعه است


حجت الاسلام و المسلمین علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با دست اندرکاران برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در این استان، این جشنواره را مشوقی برای مطالعه دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی، دست اندرکاران برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در خراسان جنوبی با حجت الاسلام و المسلمین علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در استان دیدار و گفتگو کردند.

حجت الاسلام در این دیدار اظهار داشت: مسئولیت شما، مسئولیت مهمی است و به دلیل همین اهمیت باید احساس مسئولیت بسیار زیادی داشته باشید.

وی تصریح کرد: کتاب یک خوراک است، همانطور که بدن در بُعد حیوانی نیاز به خوراک دارد؛ در بعد روح هم نیاز به خوراک دارد، منتها بدن از نوع سخت افزار است و خوراک روح از نوع نرم افزار است. خوراک سه گونه است، خوراکی که غذا است و باید انرژی بدن را متناسب با نیاز تامین کند، خوراکی که دوا است و بسیاری از بیماری ها با  این خوراک علاج می شود و بعضی ازخوراک ها هم سم است.

حجت الاسلام عبادی، اظهار داشت: امروز در استان، کشور و در سطح بین الملل، دو نوع تفکر عرضه و القا می شود؛ یکی بر گمراهی، گناهکاری و ظلم مردم، یکی هم بر اساس حق و عدل و وجدان است.

وی افزود: بر اساس تعهد انسانی و اسلامی کتاب خوب هم دوا و هم غذا است و شاخصه و نشانه کتاب خوب این است که اولا نویسنده کتاب در هر رشته ای که کتاب می نویسد، مهارت کافی و تخصص لازم در آن رشته را داشته باشد؛ دوم اینکه، نویسنده توجه داشته باشد و به مخاطب خودش خیانت نکند و آنچه می نویسد را تحریف نکند. لذا کتاب خوب کتابی است که نویسنده آن تخصص و تعهد کافی داشته باشد.

امام جمعه بیرجند در ادامه، خاطرنشان کرد: تناسب هم شرط مطالعه یک کتاب است؛ اگر تناسب نباشد و مثلا نوشته های ابوعلی سینا، فارابی و ارسطو در اختیار فردی بی سواد قرار دهند، تاثیر آن شاید منفی باشد. چون کتاب خوب است اما تناسبی با آن فرد ندارد و متوجه مطالب آن کتاب نمی شود.

وی افزود: کتابخانه ها ضمن اینکه کتاب های خوب را ارائه می دهند باید برای هر شرایط، سطح سواد و سن، کتاب متناسب عرضه کنند، اگر چنانچه این تناسب رعایت نشود کتاب خوب هم باشد، باز هم بهره کافی ندارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی، گفت: کار خیری که به عنوان جشنواره کتابخوانی رضوی صورت گرفته است، یک مشوق است و باعث می شود تا از این حالت رکود در مطالعه کتاب بیرون بیاییم. بین مردم ما مطالعه و کتابخوانی جایگاهی آنچنان که باید، ندارد و مطالعه به صورت عمومی در میان ما خیلی کم است، طبعا وظیفه شما است که در این زمینه برنامه ریزی کنید.

وی ادامه داد: با این حال همه مسئول هستند؛ حتی مدیریت هایی که اصلا به ظاهر با کتاب سنخیتی ندارند در حوزه کتاب و کتابخوانی مسئول هستند. مثلا مدیریت اقتصادی کشور، برای کتابخوانی اصولا باید بهره ای از آرامش برای هر انسان باشد که در سایه آرامش بگوید من این کتاب را هم می خوانم، اما اگر چنانچه شرایط اقتصادی را به گونه ای کردند که فرد همواره برای نان شب دلهره دارد، نمی تواند مطالعه کند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی، اظهار داشت: همه ما در حوزه کتاب و کتابخوانی مقصر هستیم. ما و خانواده ها باید به جای اینکه نحوه کسب پول، مال و ثروت در آینده را به فرزندان خود آموزش دهیم، مطالعه و کتابخوانی را به بچه های خود تفهیم کنیم، اما این کار را نمی کنیم.

وی ادامه داد: رفع نیازهای زندگی که امری دنیوی است باید انجام شود اما باید در حد ضرورت باشد؛ سرمایه انسان که پول و خانه نیست، ما همه این ها را می گذاریم و می رویم. سرمایه انسان علم است به همین دلیل خانواده ها باید در کنار زمینه سازی برای به دست آوردن پول و ثروت یک مقدار بچه های خود را به مطالعه و کتابخوانی توصیه کنند.

نماینده مقام معظم رهبری، اظهار داشت: رسانه ها نیز باید در قالب برنامه های مختلف نسبت به اهمیت کتاب و کتابخوانی اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: انگیزه شما خوب است ولی یک دست صدا ندارد، باید شرایطی فراهم شود که همه در زمینه ترویج کتاب و کتاب خوانی فعالیت کنند که امیدواریم این زمینه در دولت جدید فراهم شود. شرایطی که ما در چند سال گذشته گذراندیم شرایط مساعدی برای کتابخوانی نبوده است.

امام جمعه بیرجند، گفت: باید طرح هایی داشته باشید تا ضمن اینکه کتابخانه مجهز است، فضای مجازی هم مجهز باشد که اگر جوانانی در خانه امکاناتی ندارند و مطالعه کتاب هم برایشان سختی دارد از کتابخانه مجازی بتوانند استفاده کنند. امروز یک کتابخانه در یک موبایل جا می شود؛ نعمت بسیار بزرگی است به شرطی که به خوبی استفاده شود. کتابخانه ها اگر مجهز نیست باید مجهز شود که مردم از فضای مجازی هم بتوانند حداکثر استفاده را بکنند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پایان، بیان کرد: کار شما، کار بسیار شایسته و مقدسی است، انسان برای کسب علم خلق شده است، ما عمرمان راضایع کردیم. در حدیثی داریم که پیغمبر در مسجد در برابرگروهی که عبادت می کردند و گروهی که مطالعه می کردند، گفت «هر دو گروه کار خوبی انجام می دهند اما من برای دانا کردن مردم مبعوث شدم چون وقتی انسان دانا شد خداپرست هم می شود». هواپرستی های انسان ناشی از نادانی او است، اگر انسان دانا شود خداپرست و حق پرست هم می شود و دیگر نفس پرست نیست.